...

Kjerag i Kjeragbolten – słynny kamień i ciekawy szlak

Sylwia Smółkowska
8 minut czytania

Głaz wiszący nad przepaścią, czyli Kjeragbolten, przyciąga do siebie niczym magnes. Kjerag znajduje się na liście wielu osób planujących wycieczkę do Norwegii. To z pewnością najsłynniejszy kamień w Krainie Fiordów i kolejne miejsce, które warto zobaczyć.

Kjerag jest to góra, która znajduje się nad Lysefjordem i mierzy 1100 m n.p.m. Kjeragbolten, czyli głaz pomiędzy skałami zawieszony jest około 1000 m nad ziemią i mierzy tylko 5 m³.

Norwegia atrakcje
Trasa

Na Kjerag wybraliśmy się z Oslo, po drodze odbieraliśmy nasze współtowarzyszki wyprawy z lotniska Torp. Tym razem wybór nasza trasa wyglądała tak:

Kjerag trasa z Oslo

Droga jest wąska i kręta, ale jest na niej bardzo mały ruch, więc jechało się nam bardzo przyjemnie. Następnego dnia jechaliśmy w okolice Preikestolen:

Kjerag jak dojechać do Preikestolen

Sama jazda samochodem trwała krócej niż 3 godziny, ponieważ w międzyczasie czekaliśmy na prom do Oanes ( 4 osoby + samochód osobowy to koszt 189 nok) i samą przeprawę na prom. Trasa jest bardzo ładna, a droga jest ok. Alternatywą jest wybranie się na wycieczkę promem.

Nocleg

Przy okazji wycieczki na Kjerag zdecydowaliśmy się na spanie na tzw. dziko. Zależało nam, aby ruszyć w miarę wcześnie, a i okolice są na tyle malownicze, że szkoda byłoby wybrać inną opcję. Miejsce, w którym zostaliśmy, znajdowało się około 15 minut drogi od parkingu pod początkiem trasy na Kjerag.

Plan podróży po Norwegii
gdzie spać pod namiotem Kjerag

Było tam po prostu pięknie! W dole małe jeziorko, dookoła góry, cisza i spokój od czasu do czasu zmącona jedynie odgłosami dzwonków na szyjach owiec. Zachód słońca za milion dolarów gratis!

Kjerag okolice
Kjerag nocleg

Jeżeli spanie na dziko to nie Wasze klimaty to najbliższy camping znajduje się w Lysebotn (nocleg najlepiej rezerwować dużo wcześniej). Do tej miejscowości prowadzi również popularna, baaaardzo kręta droga numer 27. Duży spadek i mnóstwo serpentyn, więc przejażdżka nią to obowiązkowy punkt wycieczki na Kjerag.

Lysebotn nocleg
Lysebotn trasa
Szlak na Kjerag

Wędrówka na Kjeragbolten to około 11 km w dwie strony o przewyższeniu 800 metrów, a przejście zajmuje około 6 godzin. Teoretycznie wycieczkę mieliśmy zacząć super wcześnie, jednak mając cały dzień na wędrowkę zrezygnowaliśmy z pośpiechu. Przed 8 byliśmy na parkingu obok początku szlaku i restauracji Øygardstølen (640 m. n.p.m). Zjedliśmy śniadanie, trochę pamiątkowych zdjęć, uzupełnienie zapasów wody.

Parking Kjerag

Wyruszyliśmy dokładnie o 9:15. Jeżeli zależy Wam na jak najmniejszym ruchu, ruszajcie około godziny 7, wtedy jest tutaj dużo mniej osób. Nam tym razem na tym mocno nie zależało, więc cały dzień na spokojnie i bez pośpiechu wędrowaliśmy we własnym tempie.

Koszt zostawienia auta na parkingu pod Kjeragiem to 300 nok, płatność możliwa gotówką i kartą. Na parkingu znajdują się łazienki, restauracja z cudnym widokiem i sklep z pamiątkami.

Podróż do Norwegii
Zdobywamy Kjerag!

Trasa na Kjerag nie jest najłatwiejsza, ale też nie jest bardzo trudna. Jeżeli chodzicie po górach to na pewno nie sprawi Wam wiekszej trudności. Szlak na przemian to podejścia pod górkę i z górki. Duża część drogi to wejście w asyście łańcuchów.  Trasa wygląda tak:

Kjerag Norwegia
Kjerag droga
Kjerag Norwegia dojazd
Kjerag bezpieczeństwo
Kjerag woda do picia
Kjerag czy trudno

Pod koniec idziemy po płaski terenie. Szlak jest bardzo dobrze oznakowany.

szlak na Kjerag
szlak na Kjeragbolten

Po drodze robiliśmy sobie sporo przerw i na odpoczynek i na podziwianie widoków. Dajcie sobie na tę trasę trochę więcej czasu, bo po drodze naprawdę warto zatrzymać się w kilku miejscach.

blog podróżniczy o Norwegii
Lysefjord norwegia
Kjeragbolten

O 11: 50 docieramy pod cel naszej wędrówki, czyli po Kjeragbolten. Do głazu idziemy wąską drogą, a na miejscu jest już dużo ludzi. Sama okolica Kjeragbolten to dość mało miejsca, więc przygotujcie się, że w sezonie jest tu dosyć gwarno. Ja oczywiście na wejście się nie decydują – mam lęk wysokości i na wysokościach wariuje mi błędnik, więc od początku wiem, że to nie jest dla mnie. Ale na głaz wchodzi Michasia, która wybrała się tam ze mną.

Kjeragbolten wejście

Przed samym wejściem jest spora kolejka, więc uwzględnijcie to planując Wasz harmonogram wyprawy. Tuż przed głazem jest wąska dróżka, a z drugiej strony przepaść. Żeby wejść i zejść trzeba zrobić większy krok lub delikatnie podskoczyć. Podobno zejście z kamienia jest gorsze niż wejście.

kolejka na Kjerag
Kjeragbolten

Z drugiej strony stoją ludzie, którzy robią zdjęcia pozującym na Kjeragbolten.

Kjeragbolten blog

Okolice Kjeragbolten:

Kjerag widoki
trasa na Kjerag

Zachowajcie zdrowy rozsądek, bo to miejsce jest niebezpieczne, a żadne zdjęcie nie jest warte Waszego życia. Jeżeli macie tak jak ja i Wasz błędnik na wysokościach wariuje – nie wchodźcie.

My w okolicach najsłynniejszego głazu w Norwegii spędzamy ponad 1,5 h. Zrobiliśmy tutaj sobie obiad, nacieszyliśmy się widokami i bardzo spokojnie ruszyliśmy w drogę powrotną około godziny 13:30.

Droga powrotna zajęła nam około 2,5 h. Około 15:45 dotarliśmy szczęśliwi i bardzo uśmiechnięci na parking, który o tej porze był prawie pełny.

ciekawe miejsca w Norwegii
Podsumowanie

Wejście zajęło nam 2 godziny i 35 minut, a zejście 2 godziny 15 minut. Po drodze robiliśmy sporo przerw, szliśmy bez zbędnego pośpiechu. Na górze spędzieliśmy około 1,5 h, w kolejce na Kjeragbolten Michasia stała 0,5 h.

Na Kjeragu byliśmy w sobotę, na trasie było bardzo dużo osób. Dużo mniej osób rusza wcześnie rano, więc jeżeli zależy Wam na jak najmniejszym tłoku, ruszajcie wcześnie.

szlak na Kjeragbolten
Co wziąć ze sobą na Kjerag?

Wycieczka na Kjerag to prawie cały dzień w górach. O czym trzeba pamiętać?

• Przede wszystkim dobre ubranie. Pogoda w górach jest nieprzewidywalna, więc oczywiście ubranie przeciwdeszczowe i coś od wiatru jest koniecznością. Weźcie ze sobą rękawiczki, bo duża część drogi wymaga wsparcia łańcuchów. Dobre buty to konieczność. Nie zapomnij również o apteczce, a w ciepłe dni o kremie z filtrem.
  • Po drodze mijamy parę strumyków, ale w sezonie jest tutaj dużo osób. Myją w nich ręce, nogi, wchodzą tam psy. Jeżeli nie macie butelki z filtrem, weźcie swój zapas wody.
  • Na trasie na Kjerag oraz nad samym Kjeragbolten obowiązuje zakaz latania dronami.
  • Trudność tej trasy znacząco wzrasta w czasie deszczu. Po śliskich kamieniach chodzi się ciężko i jest wtedy dużo bardziej niebezpiecznie.
  • Niestety Krejag to również miejsce wielu wypadków, zginęło w tym miejscu kilka osób, głównie amatorów base jumpingu.

Była to bardzo fajna wędrówka i nie tylko ze względu na słynny Kjeragbolten, ale po prostu widoki po drodze, sam szlak są warte zobaczenia. Bezpiecznej wędrówki i pięknej pogody!

Moje treści okazały się dla Ciebie ciekawe, pomocne? Kliknij i postaw mi wirtualną kawę. Dzięki temu wspierasz moją pracę na Kierunek Norwegia. Dziękuję!

co zobaczyć w Norwegii
Udostępnij artykuł
Obserwuj:
Od kilku lat mieszkam w Norwegii, a każdą wolną chwilę spędzam na podróżowaniu dookoła Krainy Fiordów. Na tej stronie opowiadam o moich podróżach i życiu w Norwegii. Zabieram Cię na wycieczkę nad fiordy, w niesamowite góry, pod olbrzymie wodospady i do klimatycznych norweskich miasteczek. Miłego zwiedzania!